İzmir Kâtip Çelebi Ünivesitesi Slogan

YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Muhsin Kar İKÇÜ’de

Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Başkanı Prof. Dr. Muhsin Kar, ‘Yükseköğretimde Kalite Güvencesi’ başlıklı konferans vermek üzere İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi’ne (İKÇÜ) konuk oldu.

İKÇÜ Kalite Topluluğu tarafından düzenlenen konferans Rektör Prof.Dr. Saffet Köse’nin ev sahipliğinde Prof. Dr. Fuat Sezgin Konferans  Salonunda yapıldı. Konferansı Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Muhsin Akbaş, Prof. Dr. Süleyman Akbulut, Genel Sekreter Nurettin Memur, Strateji Daire Başkanı Erkan Küçükkılınç, dekanlar, fakülte/enstitü müdürleri ve sekreterleri, koordinatörlükler, daire başkanlıkları ile birimlerden sorumlu kalite ekipleri takip etti.

Kalite Komisyonu Bayrağı Daha İleriye Taşıyacak

 Kalite Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Funda İfakat Tengiz’in açış konuşmasıyla başlayan konferansta koordinatörlük olarak İKÇÜ kalite komisyonu’nun sürece yaptığı katkılardan bahsetti. Tengiz, “Üniversitemizin sürekli gelişen, dünya ile etkileşen bir üniversite olmasında, diploma görünürlüğümüzün arttığı, nitelikli eğitim ve karmaşık dünyayla başa çıkabilen yeterlikte mezunlar vermekte bize yol gösterici olan Kalite güvence sistemi, yükseköğretim kurumlarının eğitim öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetlerini, idari süreçlerin iç ve dış kalite güvencesini ve akreditasyon süreçlerini planlama ve uygulama süreçlerinin tümünü kapsar. Göreve geldiği günden bu yana İKÇÜ kalite komisyonu, kalite koordinatörlüğü, strateji geliştirme daire başkanlığı başta olmak üzere tüm birimlerimiz özveri ile bu hedefe yönelik olarak rektörlüğümüzün tam desteği ve görev bilinciyle çalışmaktadır. Bundan sonra da bayrağı daha ilerilere taşımaktan onur duyacağız” dedi.

Tüm Programlarımızı Akredite Etmek Amacındayız

Rektör Prof.Dr. Saffet Köse de ekip ruhuna dayalı çalışma sistemiyle YÖK’ün çizdiği ilkeler doğrultusunda, tüm paydaşların katkısını önceleyen bir anlayışla çalıştıklarını vurguladı. Sağlanan kaynakların en etkin biçimde kullanılarak nitelikli çıktıları üretmek adına kalite çalışmalarının önemine değinen Rektör Prof. Dr. Köse, “Değişen koşullara ayak uydurmaktan ziyade olası değişimleri kanıta dayalı biçimde öngörmek yoluyla kaynakların verimliliğine dayalı bir anlayışla hem kalite çalışmalarına hem de misyon ve vizyonumuza ulaşmak temel önceliğimizdir. Yükseköğretim Kalite Kurulunun belirlediği hedeflere erişmek için kurumsal olarak çaba gösteriyoruz. Bu çerçevede kalite komisyonumuz önemli çalışmalar yapıyor. Sadece çalışmak yetmiyor biliyorsunuz bu durumun bir belgeye dönüşmesine diğer bir deyişle YÖKAK’a onaylatılmasına gerek var. Tüm paydaşlarımızın katkısını önemseyen bir anlayışla tüm programlarımızı akredite etmek amacındayız. Hizmet kalitesini artırmak için geliştirilen kalite standartlarının bizim nitelikli çıktı amacımıza katkı sağlayan hem komisyonumuzun üyelerine, personeline ve tüm çalışma arkadaşlarıma sizlerin huzurunda özverili çalışmaları için teşekkür ediyorum” diye konuştu.

Kurumlar Uluslararası Standartlara Göre Değerlendirilir

Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanı Prof. Dr. Muhsin Kar da sunumunda “Kalite Nedir?Kalite: Kime Göre?YÖK’te Kalite Güvencesi,Kalite Güvencesi Neden Önemlidir?Kalite Güvencesi Sistemleri ve Seçenekler, YÖKAK’ın Kalite Güvencesinin Çerçevesi, YÖKAK’ın Nedir? Ne Yapar? Nasıl Yapar?” başlıklarını masaya yatırdı.

YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Muhsin Kar, YÖKAK’ın 2015'te YÖK altında bir komisyon olarak kurulduğunu, 2017'de ise bağımsız olarak çalışmaya başladığını ifade etti. Prof. Dr. Muhsin Kar, YÖKAK'ın yükseköğretim kurumlarını uluslararası kalite standartlarına göre değerlendirdiğini, buna bağlı olarak da akreditasyon süreçleri ve bağımsız dış değerlendirme kurumlarının yetkilendirilmesi süreçlerini yürüttüğünü dile getirdi.

280 Puanı Geçemediyse 5 Yıl Tam Akreditasyon Alamaz

Üniversiteleri 1000 puan üzerinden akredite ettiklerini belirten YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Muhsin Kar "Liderlik, yönetim ve kalite 300 puan, eğitim ve öğretim 400 puan, araştırma ve geliştirme 200 puan ve toplumsal katkıyı ise 100 puan olarak değerlendiriyoruz. 650-1000 puan alan üniversitelere 5 yıl boyunca tam akreditasyon veriyoruz. 500-649 puan alan kurumlara 2 yıl koşullu akreditasyon veriyoruz. 0 ile 499 puan alan kurumlara ret veriyoruz. Bu kurumlar 2 yıl geçmeden başvuru yapamaz. Ayrıca eğitim ve öğretim başlığında 280 puanı geçemediyse 5 yıl tam akreditasyon alamaz." diye konuştu.

YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Kar, bir üniversitenin kurumsal akreditasyon almasının tek bir kişiyle ilgili olmadığına, üniversitenin tüm paydaşlarının ortak çalışma yapması gerektiğine dikkati çekerek, "16 üniversitemiz kurumsal akreditasyonu almaya hak kazandı. 23 üniversitede ise süreç devam ediyor. 185 üniversitede kurumsal dış değerlendirme süreci devam ederken, 102 üniversitemizde ise kurumsal izleme sürecimiz takip ediliyor” dedi.

Zihniyet Dönüşümü Şart

Eğitici eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve sayılarının arttırılmasının önemine de değinen Prof. Dr. Muhsin Kar, eğitim-öğretim başlığı altındaki ölçütlerin öğrenci merkezli yaklaşımlarla geliştirilmesi gerektiğinin altını çizdi.

YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Kar, “Hocalarımıza çok büyük görevler düşüyor. Eğitim-öğretim süreçlerinde eğitim bilimler fakültelerindeki hocalarımız avantaj sahibi. Çünkü öğrenme, ölçme değerlendirme, yetişkin eğitimi gibi konular onların uzmanlık alanları. Ama bizler kendi yetişmemizde gördüğümüz hocalarımızdan aldıklarımızla, kendi gelişimlerimizle üzerine kattıklarımız kadarıyla ders anlatıyoruz. Doğru mu? Bilmiyorum. Eğitimcilerin dışındaki tüm alanlardaki hocalarımızın, pedagojik anlamda, öğrenci merkezli interaktif eğitim noktasında eğitici eğitimlerinin yapılması gerekiyor. Eğitim-öğretim başlığı alt ölçütlerden birisi de budur. Bu konuda kendimizi değiştirmemiz, ders yapma biçimimizi, birlikte iş yapabilme kültürümüzü geliştirmemiz lazım. Ben dersimi yaptım, bitti değil. Tüm bölümler hocaları olarak dönem sonunda beyin fırtınası yapılması lazım. Öğrenciler alanında dönem sonu ortaya çıkan eksi noktaların alt yapısını tespit ederek bir sonraki dönem çözüm önerilerini uygulamamız gerekiyor. Zihniyet dönüşümü şart” dedi.

Üniversitelerin Uluslararasılaşma Adımlarını Ölçmeye Başlayacağız

Öğrencileri eğitim-öğretim süreçlerine katacak, verimli öğrenmelerine katkı sunacak etkinliklerin yapılmasını, eğitimlerini zenginleştirici faaliyetlerin yapılmasına işaret eden Prof. Dr. Kar, YÖKAK olarak önümüzdeki süreçlerde hayata geçirmeyi hedefledikleri adımları da açıkladı. Prof. Dr. Kar,  “Kurul olarak uluslararası çapta düzenlemek istediğimiz ‘Uluslararası Yükseköğretim ve Kalite Güvencesi Kongresi düşüncemiz var. Uygulama yöntemlerimizi, ölçütlerimizi, Türkiye’deki akademisyenleri, üniversite uygulamalarını çalışan tez konusu yapan hocalarımız olduğunu biliyoruz. Bu alanın yurt dışındaki görüntüsünü de bilmek istiyoruz. Bu süreçleri kapsayacak akademik bir dergi çıkarmayı düşünüyoruz. Tematik raporları önemsiyoruz. Üniversitelerimiz uluslararasılaşması alanındaki gelişimlerine dair bir çalışma içindeyiz. Türkiye’deki üniversitelerin uluslararasılaşma anlamındaki somut durumunu yakalayacak ölçütleri belirleyip; üniversitelerimizden bilgi talebimiz olacak. Bu bilgiler yıl yıl girildikçe elimizde yükseköğretimde uluslararasılaşma alanında bir veri seti oluşacak” şeklinde konuştu.

YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Kar konferansının bitiminde  İKÇÜ’lü akademisyenlerden gelen soruları da yanıtladı. YÖKAK Başkanı Prof. Dr. Kar İKÇÜ ziyaretinin sonunda Rektör Köse’yi makamında ziyaret ederek görüş alışverişinde bulundu.

Menüyü Kapat